ASUS ExpertBook B9 OLED B9403CVA-KM0158X - Reviews

• Best Reviewed 2 keer aug 2024
  • Test panel 9 aug 2024

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ASUS ExpertBook B9 OLED B9403CVA-KM0158X op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

d********@y******** 24-08-2024

We hebben voor 2 weken deze laptop mogen testen. Het is een fijne laptop die erg snel is.
De batterij duur is royaal. Het gewicht is licht en hij is compact en plat, dus gemakkelijk om zakelijk mee te nemen. De behuizing is helaas van plastic wat krasgevoelig is, dit vind ik persoonlijk een minpunt.
Ook heeft hij een groot trackpad wat prettig werkt. Er zit geen numeriek in het toetsenbord, maar het wordt niet gemist. Dit kun je in het trackpad aanzetten wat ik geniaal vind!

Bengels 24-08-2024

Super fijne lichtgewicht laptop voor office werkers

Deze laptop heb ik een paar weken in bruikleen om te mogen testen. Mijn ervaringen zijn dan ook gebaseerd op beperkt gebruik, maar denk dat ik zeker wel een goed beeld heb gekregen. Wat meteen opvalt is zijn lichtgewicht. De keukenweegschaal geeft 1001 gram aan. Dat is echt heel prettig als je veel onderweg bent, regelmatig van vergaderruimte wisselt of als je hem gewoon even vast moet houden.
De laptop heeft qua specificaties niks te klagen. Hij is dan ook echt lekker snel in gebruik en zijn response is echt super. Zelfs als je hem behoorlijk zwaar belast blijft hij toch goed presteren en kan hij de warmte goed kwijt aan de onderkant en de zijkanten.
Wat me ook meteen opvalt is het scherm. Heel mooi beeld dankzij het OLED scherm. Contrast, helderheid en kleur vind ik met de standaard instellingen al erg prettig. Goed om te zien dat OLED langzaamaan meer standaard begint te worden.
Als je het hebt over een laptop, dan is de accuduur ook altijd wel een puntje van aandacht. Op een standaard kantoor dag kan hij overleven op één accu lading. Als ik vanuit huis werk en toch wat meer Teams calls heb dan red ik het net niet (of mijn dag is gewoon te lang?). Ik maak vrij veel gebruik van Teams voor online meetings. Heel fijn vind ik dan ook het knopje op het toetsenbord om de microfoon aan/uit te zetten. Dat gaat toch makkelijker dan een sneltoets (Ctrl+Shift+M) gebruiken.
De laptop is ook voorzien van de meest gangbare aansluitingen: 1xHDMI, 2xUSB-C (Thunderbolt 4), 1xUSB-A (USB3.2 Gen2), 3.5 mm audio jack, Kensington Nano sleuf en een RJ45 Ethernet poort middels een verloopstekkertje van Micro HDMI naar RJ45 (heb ik niet gebruikt en getest). Laptops met een HDMI aansluiting zie ik niet meer zoveel en is denk ik ook vaak niet echt meer nodig, maar wel handig als het erop zit en je iets moet presenteren of simpelweg een tweede beeldscherm nodig hebt.
Wat verder nog goed is om te weten is dat er een infraroodcamera aanwezig is waardoor je makkelijk met gezichtsherkenning kunt inloggen. Er is ook een vingerprintscanner geïntegreerd in de aan/uit knop maar eerlijk gezegd vind ik die wat onhandig gepositioneerd (zijkant). Heb hem meerdere keren gebruikt, maar moet toch steeds even kijken waar hij precies zit omdat hij mijn afdruk niet goed herkent.
Wat ik nog niet eerder gezien heb op een laptop is de integratie van een numeriek toetsenbord/rekenmachine in het touchpad. Je krijgt dan een virtuele rekenmachine geprojecteerd op het touchpad (touchpad werkt gewoon nog). Kan handig zijn als je veel met cijfers werkt en het niet vervelend vindt dat hij recht voor het toetsenbord in het midden zit. Wat ik dan eigenlijk toch wel jammer vind is dat je een soort van rekenmachine op het touchpad hebt, maar als je iets wilt uitrekenen je toch de rekenmachine in Windows moet starten omdat hij op het touchpad geen uitkomst laat zien, dat had het dan toch afgemaakt voor me. Zie dit maar als zeuren omdat er verder niks vervelends te vinden is ;).
Daarnaast staat er best wat Asus software op. Dat vind ik enerzijds een nadeel, anderzijds voegt het ook zeker wat toe. Zo kun je bijvoorbeeld een klein rood ledlampje (automatisch) aanzetten als je in een online meeting zit zodat mensen kunnen zien dat je niet gestoord wilt worden.
Wellicht een klein puntje van aandacht is dat de meegeleverde (reis)lader echt heel warm wordt. Heb de temperatuur gemeten op 59 graden. Weet niet of dat normaal is maar uittrekken van de stekker doe je het beste heel snel.

Pluspunten

• Licht gewicht
  • Snel
  • Voldoende aansluitingen (incl. Kensington)

Minpunten

• Vingerprintscanner zit wat onhandig
  • Geen touch screen

Renate 17-08-2024

lichte en sterke laptop

Heerlijke lichte laptop met fantastisch beeld. 1 kilo extra in mijn rugzak en een lange accuduur. Dus voor onderweg is het een hele prettige werk laptop. Grote letters op het toetstenbord en 1 TB geheugen. Ik kan hier enorm veel foto's en video's op kwijt. Zelfs met een twintigtal tabbladen open, doet hij net zo makkelijk over de snelheid. Prachtig scherm en makkelijk in gebruik. Het enige vervelende vind ik het harde geklik van het touchpad. Geen idee hoe ik dat kan veranderen.

Pluspunten

• groot intern geheugen
  • makkelijk in gebruik

Minpunten

• harde klik met mousepad

Lisanne 19-06-2024

Fijne en krachtige laptop, ideaal voor onderweg!

Ik heb deze laptop een tijdje mogen testen en dat is goed bevallen. Hij werkt perfect naar behoren, ook bij zware CAD applicaties, waarbij het batterijverbruik opvalt in positieve zin. Hij is erg licht en daardoor erg handzaam. Je moet bij het verplaatsen wel opletten waar je je vingers plaatst, want de power knop zit aan de zijkant en is daardoor snel ingedrukt. Het scherm is superscherp en geeft de snel geladen websites en programma's mooi weer. Kortom, een fijne en krachtige laptop met een goede batterijduur en kraakhelder scherm!

Pluspunten

• Handzaam
  • Goede batterijduur
  • Kraakhelder scherm
  • Snelle werking

Minpunten

• Maar 1 usb-poort
  • Powerknop op onhandige plek

bob groeneveld 18-06-2024

prachtige laptop

ik ben ontzettend tevreden over deze laptop.
ontzettend licht waardoor je hem makkelijk meeneemt in je tas naar je werk of elders.
scherm is ook prachtig waardoor je graag foto bewerkingen doet en ook nog eens mooie films en series kan kijken.
accuduur is natuurlijk ook belangrijk en deze voldoet aan mijn eisen en hij start ook nog eens snel op. al met al een mooie laptop die ik zeker zou willen kopen

Pluspunten

• Lange batterijduur
  • lichtgewicht
  • mooie oled scherm

Joël 10-06-2024

Fantastisch

Het product komt in een prachtige verpakking. De doos waar de accessoires inzitten is tevens ook te gebruiken als steun om je laptop op te zetten. Fantastisch . Het installeren neemt even wat tijd in beslag maar spreekt voor zich. De laptop is zeer compact. Niet te zwaar en door het kleinere formaat heel makkelijk mee te nemen. Het scherm is tot 180° kantelbaar. Je kan face id instellen. Waardoor het aanmelden op je laptop heel snel gaat. Hij herkent je gezicht super snel en binnen luttele seconden ben je aangemeld. De laptop is super snel. Werkt enorm fijn. Heel mooi verlicht en fijn toetsenbord. Het oled beeld is Fantastisch helder. En de accuduur is heel erg lang. Ik ben enorm te spreken over deze fijne laptop.

• Glashelder beeld
  • Face id